Prilikom prodaje pribavili ste e-mail adresu svog kupca i pitate se da li na istu možete slati newsletter i druge obavijesti bez posebne privole?
Često smo u situaciji kada se prilikom prodaje ili pružanja usluge pribavi e-mail korisnika/kupca te se tada često postavlja pitanje da li je potrebna privola kako bi se tog kupca ili korisnika usluga informiralo o našim proizvodima i uslugama ili pružale druge informacije a koje su povezane s predmetnom uslugom ili proizvodom.
Podatke o adresama elektroničke pošte koji su pribavljeni u svrhu prodaje proizvoda i usluga, mogu se koristiti za izravnu promidžbu i prodaju ali isključivo vlastitih proizvoda ili usluga. Također, to je moguće samo uz uvjet da te osobe imaju jasnu i nedvojbenu mogućnost besplatnog i jednostavnog prigovora na takvu uporabu e-mail adrese prigodom njihova prikupljanja ali i prigodom zaprimanja svake elektroničke poruke te onda kad klijent/potrošač nije unaprijed odbio takvu uporabu podataka.
Opća uredba o zaštiti podataka generalno određuje da ako se osobni podaci obrađuju za potrebe izravnog marketinga, osoba u svakom trenutku ima pravo uložiti prigovor na takvu obradu te se u tom slučaju e-mail adresa više se ne smije upotrebljavati za potrebe izravnog marketinga.
Bitno je napomenuti da svaka obrada pa i obrada koja se temelji na legitimnom interesu voditelja obrade treba zadovoljiti određene uvijete da bi kao takva bila valjana. Prije svega može se provoditi samo pod uvjetom da interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika tj. osobe čiji podaci se obrađuju, nemaju prednost, uzimajući u obzir razumna očekivanja te osobe koja se temelje na njihovom međusobnom odnosu.
U svakom slučaju postojanje legitimnog interesa zahtijeva se pažljiva procjena (test razmjernosti – s kojim bi se osoba trebala moći upoznati), među ostalim i toga može li se u vrijeme i u kontekstu prikupljanja osobnih podataka razumno očekivati obradu u dotičnu svrhu. Onda kada se podaci obrađuju u okolnostima u kojima se ne bi moglo razumno očekivati takvu obradu tada interesi i temeljna prava te osobe nadvladavaju nad legitimnim interesom poslovnog subjekta odnosno voditelja obrade i takva obrada tada ne bi bila valjana.
PRIMJER
Takav legitiman interes mogao bi postojati u slučaju kada je kupac prilikom kupnje vozila dao svoju e-mail adresu za dostavu ponude i drugu komunikaciju te nakon kupnje vozila taj prodavač (auto kuća) informira ga na tu e-mail adresu o novim aktualnostima vezanim za to vozilo a informacije su vezane npr. kako bi se mogle poboljšati performanse vozila ili o novijim modelima koji bi ga možda mogli interesirati
Međutim, obradu temeljem legitimnog interesa u ovom slučaju ne bi predstavljalo i informiranje o proizvodima i uslugama drugog trgovca ili partnera kao niti informiranje o proizvodima koji nemaju veze s predmetom poslovanja (npr. o namještaju) jer takvu obradu sam kupac ne bi razumno mogao očekivati u trenutku davanja svoje e-mail adrese pri kupnji vozila.
SAŽETAK
- · Newsletter bez privole: temelj – legitimni interes
- · Legitimni interes:
o Promidžba isključivo vlastitih proizvoda i usluga
o Osoba (kupac/klijent) mora moći očekivati takvu obradu
o Provesti test razmjernost (omogućiti da je dostupan korisnicima)
o Mogućnost prigovora – u tom slučaju obradu je potrebno prekinuti u odnosu na osobu koja je istaknula prigovor
o Pružiti potrebne informacije o obradi osobnih podataka kako bi osigurali transparentnost obrade
