Epidemija koronavirusa u mnogočemu je promijenila svakodnevni život. S druge strane, nadolazeći ljetni mjeseci nam donose obilje dobre zabave u restoranima, klubovima, kampovima i trgovima. Kako bi dobru zabavu što bolje približili drugima, medijske kuće i portali objavljuju fotografije s takvih događanja na kojima se nalaze mnogobrojni posjetitelji, u iznimno popularnoj rubrici „FOTO ĐIR“. Kako bi objava takvih fotografija bila u skladu s GDPR donosimo najčešća pitanja i odgovore iz prakse.
No, često se postavlja pitanje što je s takvim fotografijama i njihovim objavama u smislu GDPRa?
Isto ovisi o mnogočemu a u ovom tekstu bazirat ćemo se samo na najjednostavnije obrade i samo na jednu od mogućnosti dok ćemo druge mogućnosti i obrade po redoslijedu obrađivati u narednim tekstovima.
FOTO ĐIR – OBJAVA FOTOGRAFIJE OD STRANE MEDIJA I PORTALA
Da li je potrebna privola za objavu takve fotografije?
Često se postavlja pitanje da li organizatoru događanja i vlasniku ugostiteljskog objekta (npr. vl. caffe bar-a, restorana, kluba i dr.) treba privola fotografiranog gosta kako bi objavio takvu fotografiju na svojoj web stranici i drugim web mjestima te društvenim mrežama, uključujući i za fotografije koje bi mogli objaviti mediji i portali u svojim „FOTO ĐIR“ rubrikama ili slično.
Privola se u određenim situacijama može koristiti ali najčešće ona neće biti potrebna i to onda kada organizator događanja ili vlasnik ugostiteljskog objekta (voditelj obrade) utvrdi valjani legitimni interes za takvu vrstu obrade osobnih podataka.
OBJAVA FOTOGRAFIJA & LEGITIMNI INTERES
Što kaže GDPR?
Prije svega bitno je istaknuti da je u danim primjerima „voditelj obrade“ organizator događanja i/ili vlasnik ugostiteljskog objekta u kojem se vrši snimanje i kao takav je u smislu GDPRa odgovoran prema svojim gostima (ispitanicima) za sve obrade koje se po njime vrše kao i za uređenje odnosa sa svojim izvršiteljima i njihovim podizvršiteljima.
Uvodnom izjavom 47 Opće Uredbe propisano je da legitimni interesi voditelja obrade, među ostalim onih interesa voditelja obrade kojem se osobni podaci mogu otkriti ili treće strane, mogu predstavljati pravnu osnovu za obradu pod uvjetom da interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika nemaju prednost, uzimajući u obzir razumna očekivanja ispitanika koja se temelje na njihovom odnosu s voditeljem obrade. Postojanje legitimnog interesa zahtijeva procjenu, među ostalim i toga može li ispitanik u vrijeme i u kontekstu prikupljanja osobnih podataka razumno očekivati obradu u dotičnu svrhu.
Pri tome je važno imati na umu da bi interesi i temeljna prava ispitanika (u ovom kontekstu posjetitelja događanja i gosta ugostiteljskog objekata) mogli nadvladati interes voditelja obrade (organizatora ili ugostiteljskog objekta) ako se osobni podaci obrađuju u okolnostima u kojima ispitanici razumno ne očekuju daljnju obradu.
Primjerice, ako se provodi fotografiranje u svrhu objave u rubrici „FOTO ĐIR“ nekog portala kako bi se prikazao noćni život grada a ugostiteljski objekt u kojem se fotografira nema neko određeno događanje (npr. party) niti inače ima običaj objavljivati na svojim web stranicama, društvenim mrežama i dr. fotografije koje uključuju i goste, onda teško da možemo pretpostaviti da bi gost tog ugostiteljskog objekta mogao pretpostaviti takvu vrstu obrade svojih osobnih podataka tj. fotografiranje i javno objavljivanje snimljenih fotografija. Isto znači da ne bi mogli utvrditi valjani legitimni interes za takvu obradu osobnih podataka jer gost (ispitanik) ne bi realno mogao očekivati takvu vrstu obrade. S druge strane, primjerice, ako imamo ugostiteljski objekt u kojem se održava npr. određeni party ili je to mjesto koje je „popularno“ za večernje izlaske i tako se promovira na svojim web stranicama i društvenim mrežama ili pak objavljuje fotografije iz noćnog života i slično, onda gost tog ugostiteljskog objekta realno može pretpostaviti takvu vrstu obrade.
Što to znači za organizatora događanja/vlasnika ugostiteljskog objekta (voditelja obrade)?
Pojednostavljeno, ugostiteljski objekt ili organizator nekog događanja bilo da je to beach party, live nastup, večernji izlazak ili drugi vid zabave ima mogućnost utvrditi valjanu osnovu za fotografiranje i javnu objavu fotografija posjetitelj na temeljem svog legitimnog interesa bez korištenja posebne privole fotografiranih osoba kada su zadovoljeni određeni preduvjeti.
Prije svega ovdje pretpostavljamo da su zadovoljeni osnovni kriteriji za utvrđivanje legitimnog interesa:
• Organizator/vlasnik ugostiteljskog objekta (voditelj obrade) ima interes za takvim fotografijama i njihovom objavom jer s time na određen način promovira svoj posao čime pridonosi uspješnosti svog poslovanja znajući koliko pozitivan marketing bitno utječe održivost pojedinih poslovanja;
• Posjetitelji takvih događanja ili ugostiteljskih objekata npr. subotom uvečer, mogu razumno očekivati fotografiranje u svrhu promocije ugostiteljskog objekta/događanja ili informiranja o noćnom životu i zabavi;
• Posjetitelji su obavješteni o takvoj mogućnosti i omogućeno im je ostvarivanje njihovih prava;
• Poduzete su prethodno potrebne radnje i određene organizacijske i tehničke mjere zaštite osobnih podataka.
Što bi organizator/ugostiteljski objekt u osnovi trebao prethodno učiniti da bi takva obrada bila valjana?
1. Provesti test razmjernosti (ravnoteže) – provodi se u nekoliko jednostavnih koraka u kojima se daju odgovori na ključna pitanja;
2. Omogućiti pravo prigovora - u slučaju prigovora tada se legitimni interes neće primjenjivati samo na tu konkretnu osobu onda kada se utvrdi da legitimni interes nadilazi temeljna prava i slobode osobe koja je istaknula prigovor. Pri takvom utvrđivanju bitnu stavku čini, između ostaloga, i to je li na fotografiji istaknut pojedinac ili je u pitanju skupna fotografija. Naime, fotografija ne bi trebala biti izravno usmjerena na točno određenu osobu kojom se ona ciljano izdvaja iz mase. Također treba uzeti u obzir je li osoba „označena“ prilikom objave na društvenoj mreži te da li ju se jasno može identificirati i slično.
Kada se radi o objavi fotografije djeteta bitno je istaknuti da se takva objava ne može temeljiti na legitimnom interesu ukoliko se određenom fotografijom pojedino dijete ciljano izdvaja iz mase te je fokus upravo na njemu. S druge strane, fotografiranje djece ili djeteta koje je u skupini predstavljalo bi grupnu fotografiju (tri i više osoba) u kojoj se fokus ne nalazi na pojedincu i stoga bi se mogao koristiti legitimni interes kao osnova za objavu fotografije u skladu s GDPR.
3. Obavijestiti posjetitelje o mogućnosti fotografiranja i javne objave snimljenih fotografija kao i o mogućnosti i načinu isticanja prigovora – može se pružiti putem politike/pravila privatnosti koja je dostupna na web stranicama ugostiteljskog objekta ili u samom objektu kao i putem pisane obavijesti o obradi osobnih podataka u objektu ili na mjestu događanja te na drugi primjereni način, ovisno o samom događanju i ugostiteljskom objektu;
4. Prema potrebi poduzeti dodatne radnje kako bi se zaštitila privatnost sudionika događanja/posjetitelja objekta – primjerice, osigurati kontrolirano fotografiranje i kontroliranu objavu fotografija.
Vrijedi napomenuti da je korištenje zdravog razuma uvijek korak naprijed. Objava i dijeljenje fotografija posjetitelja u kompromitirajućim situacijama je siguran put u prigovor bez obzira na usklađenost obrade s GDPR i drugom regulativom.
Ines Bolkovac, službenik za zaštitu podataka