PRAVO NA PRISTUP OSOBNIM PODACIMA
IZREČENA JE PRVA UPRAVNO NOVČANA KAZNA ZA KRŠENJE OPĆE UREDBE (GDPR) JEDNOJ OD BANAKA U HRVATSKOJ RADI POVREDE PRAVA GRAĐANA/KLIJENATA (ISPITANIKA) JER NIJE OMOGUĆILA PRAVO NA PRISTUP PODACIMA I DOSTAVILA PRESLIKE SVIH DOKUMENATA NA KOJIMA SE OSOBNI PODACI I NALAZE.
Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) donijela rješenje kojim se jednoj od Banaka, izriče upravno novčana kazna zbog odbijanja dostave osobnih podataka građanima/klijentima te Banke. Pri obavijesti o izricanju kazne nije navedeno o kojoj Banci je riječ.
Ranije smo pisali veći o kaznama radi ne poštivanja prava na pristup informacijama u nekim drugim zemljama i ovo je prva ovakva kazna i u Republici Hrvatskoj donijeta nakon više blažih korektivnih mjera, točnije 34 prethodna upozorenja kojima se nalaže dostava traženih podataka.
Svatko ima pravo temeljem Opće uredbe o zaštiti podataka (čl.15.) zatražiti pristup svojim podacima, uključujući i presliku dokumenata na kojima se isti nalaze.
Stoga su određeni građani legitimno se obratili Banci, na način da su zatražili dostavu kopija kreditne dokumentacije npr. knjigovodstvena kartica, otplatni plan, aneks ugovora o kreditu, pregled promjena kamatnih stopa, koja sadrži njihove osobne podatke.
Banka je odbila omogućiti pristup osobnim podacima/dostavu tražene dokumentacije, navodeći da prema Zakonu o potrošačkom kreditiranju i ostalim posebnim propisima ne radi se o pristupu osobnim podacima ispitanika, već o kreditnoj dokumentaciji za koju nema obveze dostavljanja jer se radi o otplaćenim kreditima te je uporno odbijala dostaviti ispitanicima presliku osobnih podataka koje o njima obrađuje.
U postupku utvrđivanja povrede prava koji je AZOP proveo po službenoj dužnosti utvrđeno je kako je osim pojedinačno podnesenih pritužbi AZOP-u u razdoblju od 25. 05. 2018. do 30.04. 2019. Banka zaprimila znatno veći broj (oko 2500 ) takvih zahtjeva ispitanika kojima je također uskraćeno pravo na dostavu kopija osobnih podataka. zbog čega se AZOP odlučio provesti postupak po službenoj dužnosti i izreći najstrožu korektivnu mjeru - upravno novčanu kaznu, navodi se na službenim stranicama AZOP-a.
Bitni elementi koji su uzeti u obzir kod određivanja kazne:
- Predmet povrede: povrede prava ispitanika je najstrože kažnjivo i propisana kazna može iznositi do 20 000 000 EUR-a
- Obujam povrede: povredom je obuhvaćeno preko 2500 ispitanika/građana
- Vremensko trajanje povrede: duže vremensko trajanje koje je obuhvaćalo razdoblje od 25. svibnja 2018. do 30. travnja 2019. godine
- Oblik: svjesno i namjerno kršenje: iz razloga što se ne radi o izoliranom slučaju kršenja prava ispitanika, već o uskraćivanju ostvarivanja prava većem broju ispitanika (2577), o dužem vremenskom trajanju same povrede te da pristup osobnim podacima nije omogućen niti nakon donošenja pojedinačnih rješenja u kojima je Banci naloženo omogućavanje ostvarivanja prava.
Povezane teme:
Pravo na pristup informacijama - slučaj Raiffeisen banke
Nedovoljna sigurnost obrade - British Airways kažnjen s 20 mil
Povezane usluge:
DPO - Službenik za zaštitu podataka - Plus